Se încarcă lista de magazine

Se încarcă...

Hrana de calitate şi mişcarea, secretele longevităţii

Mâncatul „conștient” înseamnă să știi ceea ce mănânci, să apreciezi și să te bucuri de ceea ce consumi.

Tristul adevăr este că cei mai mulți dintre noi suntem prinși într-o relație disfuncțională cu hrana noastră. Am ajuns să ne fie teamă de alimente, de ceea ce ar putea să ni se întâmple dacă mâncăm alimentul X sau Y, să evităm o mulțime de alimente de teama că ne vom îngrășa sau ne vom îmbolnăvi.

Relația normală cu mâncarea se pierde și datorită faptului că tinerii nu mai primesc acasă educația gătitului. Devine astfel explicabilă disfuncționalitatea relației omului modern cu hrana.

Care este secretul sănătății din perspectiva alimentației? În mod sigur nu un anumit aliment sau o anumită substanță conținută într-un aliment, ci întreaga atitudine față de alimentație. Contează cât de mult mănânci, cât de des, dacă stai la masă sau înfuleci în grabă. E importantă, de asemenea, sursa hranei tale – să fie naturală, curată, tradițional preparată.

În cazul multor oameni, principala problemă nu este că mănâncă prea multe calorii (deși se întâmplă adesea), ci că își aduc în organism prea puțini nutrienți importanți, iar corpul le transmite mesajul că trebuie să mănânce mai mult. Nu cred că sunt mulți cei care numără caloriile din simpla plăcere, și nici nu te încurajez să faci asta sau să cântărești tot timpul alimentele, ori să folosești softuri și aplicații pentru monitorizarea regimului (deși uneori este util). Ideea este să nu te concentrezi obsesiv pe reducerea numărului de calorii, ci pe creșterea cantității de nutrienți esențiali.

Dacă îți vei propune să mănânci cât mai multe alimente bogate în nutrienți, evitându-le pe cele sărace în nutrienți importanți, vei ajunge să reduci consumul alimentelor ce conțin calorii „goale”, deci exact ceea ce trebuia să faci. Unul dintre motivele pentru care uneori mâncăm până nu mai putem este cantitatea insuficientă de nutrienți importanți pe care ar trebui să o oferim organismului. Ascultă-ți corpul și dă-i ceea ce are nevoie: alimente bogate în nutrienți. Vei vedea că nu vei mai fi tentat să mănânci cantități atât de mari.

Străduiește-te să ai un regim alimentar cât mai variat. Regimurile prea monotone reprezintă o alegere proastă fiindcă privează organismul de o serie de nutrienți esențiali pentru sănătate.

Analizând alimentația pacienților mei găsesc o mare repetitivitate: fie exagerat de multă carne, fie făinoase și de obicei prea puține lactate, fructe și legume. Este important ca acestea din urmă să fie introduse în regimul tău, deoarece fructele conțin o mulțime de vitamine și antioxidanți, lactatele conțin calciu, iar carnea roșie este bogată în fier și alte minerale, în special zinc. O cantitate insuficientă de calciu poate conduce la osteoporoză, mai ales în cazul femeilor.
Regimul alimentar trebuie să fie echilibrat. Echilibrul se referă la raportul dintre diversele grupe alimentare, astfel încât să te bucuri de toate beneficiile pe care le aduc nutrienții din alimente. Un regim alimentar dezechilibrat, care se concentrează exagerat de mult asupra unei grupe de alimente, în ciuda aportului caloric suficient, poate conduce la carențe nutriționale.

Să facem mișcare!

Sedentarismul este o realitate pentru mulți oameni ai zilelor noastre, iar efectele pe termen lung sunt extrem de serioase. Totuși, este important de știut faptul că scăderea masei musculare și a capacității de efort este reversibilă prin exerciții regulate, în special prin antrenamente de forță. Studiile dovedesc creșteri semnificative în masă musculară și îmbunătățiri la nivel funcțional în urma unui program de exerciții fizice inclusiv pentru bărbații în vârstă (60-72 de ani), dar și pentru femei. Aceasta demonstrează că, indiferent de vârstă, nu este niciodată prea târziu să beneficiem de activitatea fizică.

Multe alte beneficii ale exercițiilor regulate au fost documentate de către mii de studii clinice. Iar această activitate fizică nu doar ajută să fim mai puternici, mobili, flexibili și să ne menținem independența funcțională pe măsură ce îmbătrânim, dar reduce și riscul unei greutăți excesive, obezitate și de boli degenerative ce apar odată cu vârsta.

Cele mai eficiente exerciții pentru sănătate și longevitate sunt moderate, simple, astfel încât oricine le poate efectua. Pentru reducerea riscurilor bolilor cardiovasculare sunt recomandate plimbări și activități ușoare de cel puțin 3 ore pe săptămână. Astfel de activități moderate prelungesc viața cu 1-4 ani.

Activitatea fizică simplă ajută stabilizarea nivelului glicemiei și insulinei, ambele fiind factori-cheie în procesul de îmbătrânire. Exercițiile simple, moderate, ajută chiar să menținem sub control apetitul și reduc foamea, iar mersul, alergarea și sporturile ușoare ajută la menținerea unui echilibru și la creșterea densității oaselor. Iar acestea sunt cruciale în evitarea fracturilor, tot mai des întâlnite la persoanele vârstnice. Totodată, activitatea fizică este o modalitate excelentă de reducere a stresului, de creștere a respectului de sine, de dobândire a unei stări de bine și de combatere a depresiei.

Dr. Șerban Damian

nutriționist