Se încarcă lista de magazine

Se încarcă...

Șerban Damian: Prospețime la pahar

https://media.kaufland.de/images/PPIM/AP_Content_150/rum/23/29/Asset_1022329.jpg
© ruslan_100 - Fotolia.com

Chiar și copiii de 5 ani știu că este necesar să consumăm fructe și legume în fiecare zi, în special proaspete. Nimeni nu poate nega utilitatea acestora în alimentația noastră, pentru menținerea stării de sănătate, pentru energie, pentru fibre, pentru vitamine și minerale.

Când vine vorba despre aceleași fructe și legume, însă într-o formă lichidă, nu mai avem parte de același consens. Mulți vor fi de acord că e în regulă să le consumăm, alții vor veni cu tot felul de argumente împotriva introducerii lor în alimentația curentă. Este foarte adevărat că sucurile obținute prin stoarcere sau presare nu mai păstrează toate calitățile fructului sau legumei originale, pentru simplul fapt că o parte, cea fibroasă, se pierde în procesul de preparare.

Nu același lucru se poate spune despre băuturile obținute la blender, acele smoothie sau mousse, sau ca să vorbim în românește, piureuri de fructe și legume. Practic, în această situație, vom avea în pahar tot fructul sau toată leguma, doar că într-o formă lichidă. Pentru organism este același beneficiu nutrițional, așadar putem să includem cu încredere aceste preparate în alimentația noastră. Un smoothie de mere, pere și portocale va avea exact aceeași compoziție și exact aceeași valoare nutrițională ca și fiecare fruct consumat întreg.

Dar de ce ne-am strădui să le preparăm sub formă de smoothie când putem să le mâncăm simple? În primul rând că nu mai este niciun chin în momentul de față cu blenderele puternice pe care le găsim pe piață. În 30 de secunde poți să ai un smoothie perfect din absolut orice fruct, legumă sau combinații diverse.

Principalul motiv este cel al plăcerii. Piureurile astfel obținute sunt pur și simplu delicioase. Poți să experimentezi tot felul de combinații, ceea ce generează o mulțime de arome, gusturi, culori și texturi, încât nu o să te plictisești niciodată. În al doilea rând sunt mult mai ușor de consumat. Sigur, e plăcut să rozi un măr, dar la fel de plăcut este să dai pe gât un smoothie catifelat și aromat. Copiii și cei în vârstă se vor bucura de un smoothie, care le va aduce rapid o doză de energie, vitamine, minerale și apă. Împușcăm o mulțime de iepuri dintr-o lovitură.

Piureurile, în comparație cu sucurile obținute prin stoarcere, au marele avantaj că păstrează fibrele din coaja și pulpa fructului sau legumei, iar acestea sunt de un real folos pentru digestie, reprezentând și un factor de protecție împotriva unor forme de cancer digestiv.

Un alt grup care ar trebui să fie foarte interesat de piureurile de fructe și legume este cel al sportivilor. Există o mulțime de studii care arată că aceste preparate oferă energie, reduc timpul de refacere postefort și reduc numărul episoadelor de accidentare și îmbolnăviri de natură virală (gen viroze respiratorii sau digestive). Orice smoothie este o sursă bună de hidratare și de carbohidrați, adică exact ce are nevoie organismul înainte și mai ales după efort susținut.

 

Îți propun o rețetă simplă, pe care o fac pentru sportivii cu care lucrez și care nu este doar foarte gustoasă, ci și plină de energie și antioxidanți.

Pune într-un blender:

  • jumătate de litru de lapte de capră,
  • 2 banane,
  • jumătate de pepene galben,
  • o mână de afine,
  • o sfeclă mică.

Mixează totul timp de 2 minute, până când vei obține un smoothie omogen. Ai obținut în jur de 4-5 pahare, pe care le poți savura împreună cu colegii de antrenament.

 

Dr. Șerban Damian, nutriționist