Se încarcă lista de magazine

Se încarcă...

Șerban Damian: Cum să-ți reîmprospătezi depozitele de energie după efort

Energie la pahar
© Boyarkina Marina - Fotolia.com #81662251

Te-ai întors de la sală sau de la alergare sau de la orice fel de antrenament sportiv. Ești obosit, dar mulțumit. Sportul îți oferă o senzație complexă de liniște, împlinire și conectare cu propriul corp și cu tot ce ne înconjoară. Doar că la un moment dat după ce ai terminat efortul, mai devreme sau mai târziu în funcție de durata și intensitatea antrenamentului, dacă lipsește un gest esențial, începi să nu te mai simți bine, toată senzația de liniște și împlinire dispare și treptat este înlocuită cu o senzație de neliniște, agitație, chiar alertă.

Cred că ți-ai dat seama că vorbesc despre gestul firesc de a mânca după efort, atunci când organismul tău are cea mai mare nevoie de refacere a depozitelor de energie. Pe durata antrenamentelor, organismul tău își ia energia din două surse principale. Una este reprezentată de grăsime (cea din sânge, din mușchi și din depozitele adipoase), iar cealaltă sursă este reprezentată de carbohidrați (glucoza din sânge și glicogenul muscular și hepatic). Efortul de intensitate mică și medie este susținut în principal de metabolizarea grăsimii, în timp ce efortul mai intens determină utilizarea carbohidraților. Mulți dintre noi ne antrenăm la o intensitate medie sau peste medie, ceea ce înseamnă că folosim o bună parte din depozitele de glicogen, care sunt destul de limitate, în sensul că ne ajung până la aproximativ 2 ore de efort.

Odată golite depozitele de glicogen, se instalează senzația de oboseală, chiar epuizare, și dorința de a ne alimenta rapid. Iată deci un motiv serios ca primul drum pe care îl facem după antrenament să fie în bucătărie.

Principalele noastre surse de carbohidrați sunt fructele, legumele și cereale, dar nu trebuie să uităm nici de lactate. Fructele și legumele, în special cele proaspete, sunt alimente perfecte pentru a ne oferi rapid o doză de carbohidrați rapid absorbabili, care sunt însoțiți și de apa pe care acestea le conțin, precum și de fibre, minerale și vitamine. Așadar, e cocktailul perfect, care îți aduce tot ce ai nevoie imediat după efort.

Studiile arată că administrarea carbohidraților imediat după efort induce umplerea mai rapidă a depozitelor de glicogen, ceea ce îți oferă șansa să te refaci mai rapid, să te hidratezi mai bine și să ai mai multă energie la antrenamentul următor sau la orice activitate vei avea de făcut după antrenament.

Îți propun să ai la tine un fruct pe care să îl mănânci imediat după antrenament. Bea și o jumătate de litru de apă.

După ce ai ajuns acasă, îți poți face un smoothie din fructe și legume, în care poți să adaugi lapte sau iaurt, ca sursă de proteine de bună calitate și de calciu. De exemplu, poți pune un pahar de lapte de capră, o banană, o jumătate de mango și o mână de fructe de pădure. Dacă îți place mai dulce, poți să adaugi și o linguriță de miere. Mixează totul și vei obține o băutură nu doar foarte gustoasă, ci și bogată în energie, vitamine și antioxidanți.

 

Dr. Șerban Damian, nutriționist

Opinia ta contează

Vrem să fim mai buni! De accea te rugăm să ne acorzi câteva răspunsuri cu privire la experiența ta pe pagina noastră.

 

Intră și spune-ne părerea ta.

Opinia ta contează