Se încarcă lista de magazine

Se încarcă...

Andrei Roșu: Cum (și de ce) să ne alegem alimentele după culori

https://media.kaufland.de/images/PPIM/AP_Content_150/rum/26/21/Asset_1022621.jpg
© seralex - Fotolia.com #68059923

Mica schimbare din viaţa mea, petrecută acum aproape 7 ani (ce repede au trecut!), respectiv „am început să alerg”, a adus după sine și alte schimbări, una dintre ele fiind o atenţie sporită și o preocupare faţă de nutriţie. „Planul” meu nu mai este un secret: mi-am propus să trăiesc mult și bine și, în plus, să împărtășesc cu cei din jurul meu tot ceea ce experimentez și descopăr pe parcursul căutărilor mele.

De asemenea, tot la capitolul “marilor secrete” dezvăluite, se numără și importanţa și rolul alimentelor pe care le consumăm zilnic în menţinerea sănătăţii și a unei stări fizice și psihice excelente. În momentul în care am început să fac schimbări în viaţa mea, mi-am ascultat corpul. Pur și simplu, am observat că, alergând după ce mâncam 4-5 chiftele, corpul meu reacţiona mai rău decât după niște mandarine sau o salată. Practic, nu am făcut altceva decât să adaptez nutriţia obiectivelor mele. Am constatat că mă refac mult mai repede urmând un regim alimentar vegetarian decât unul omnivor. Și analizele medicale îmi ies din ce în mai bine!

A fi vegetarian este simplu, dar, dincolo de satisfacţia unei stări de bine permanente și a protejării mediului și a animalelor, stilul de viaţă bazat pe alimente de origine vegetală presupune multă informare, astfel încât să nu cădem în capcana unei diete slabe din punct de vedere al principiilor nutritive (poţi fi vegetarian consumând chips, covrigi, bomboane și băuturi carbogazoase cu “aromă” de fructe, dar nu reprezintă o soluţie pe termen lung).

Nutriţioniștii ne spun că un meniu cât mai variat din punct de vedere al culorilor ne ţine departe de bolile de inimă sau de cancer și, când ne gândim la un regim alimentar cât mai sănătos, să alegem legumele și fructele cât mai viu colorate. Pentru a evita problemele de sănătate și a avea un aspect fizic plăcut, în farfurie trebuie să avem un…curcubeu. Specialiștii ne mai spun că antioxidanţii se susţin între ei, amestecarea lor ajutând eficient la prevenirea îmbătrânirii…

Roșu

  • FRUCTE: mere și portocale roșii, cireșe, afine, merișor, struguri, grepfrut roșu, pere roșii, rodii, zmeură, căpșuni, pepene roșu.
  • LEGUME: sfeclă, ardei, varză roșie, ridichi, radicchio, ceapă roșie, cartofi roșii, rubarbă, roșii.
  • FITOCHIMICALE: antociani și carotenoide – dintre care se remarcă licopenul, ale cărui proprietăți anti-cancerigene sunt sporite prin consumarea împreună cu alimente bogate în lipide (de ex. avocado și ulei de măsline).

Galben

  • FRUCTE: mere galbene, smochine crude galbene, lămâi, kiwi galben, grepfrut, pere galbene, ananas. 
  • LEGUME (și cereale): ridichi galbene, ardei grași galbeni, cartofi, napi, roșii galbene, porumb, fasole galbenă. 
  • FITOCHIMICALE: alimentele care au în mod natural această culoare conțin antioxidanți precum vitamina C sau fitochimicale precum flavonoidele, care ajută la fortifierea sistemului imunitar și au efect antiîmbătrânire.

Alb / Alb-verzui

  • FRUCTE: banane, pere albe, curmale, litchii. 
  • LEGUME: conopidă, chivas, fenel, usturoi, ghimbir, ceapă, ciuperci, țelină, frunze de țelină (celery), varză albă. 
  • Culoarea albă este a fructelor și legumelor ce sunt foarte buni adjuvanți în lupta contra infecțiilor, furnizează o paletă largă de proteine, diminuează colesterolul și sunt surse bogate în vitamina C.

Portocaliu

  • FRUCTE: caise, pepene galben (respectiv cel care are nuanța portocalie…), mango, nectarine, portocale, papaya, piersica, curmale japoneze, mandarine. 
  • LEGUME: morcov, dovleac, cartof dulce, ardei gras portocaliu, roșii portocalii. 
  • FITOCHIMICALE: din nou, carotenoide, din care se remarcă beta-carotenul (provitamina A). Acesta este transformat în corp în vitamina A, ajutându-ne ochii, oasele și sistemul imunitar. De asemenea, este un puternic antioxidant – atacă radicalii liberi neutralizându-i și totodată împiedică formarea celulelor cancerigene.

Verde

  • FRUCTE: mere, pere, struguri, lămâi verzi, kiwi, avocado. 
  • LEGUME: varză, varză de Bruxelles, broccoli, spanac, urzici, salată verde, mazăre, fasole verde, ștevie, castravete, praz, anghinare. 
  • Culoarea verde este o culoare puternică ce o face să fie pe primul loc în topul sănătății, având un puternic efect anticancer. 
  • Fructele și legumele verzi au un conținut bogat în substanțe antioxidante, în special luteină, sulforafan și indoli, care ajută la menținerea unei vederi clare; acestea mai sunt bogate și în carotenoizi, vitamine și minerale, multe conțin și calciu, ajutând la întărirea oaselor. Nu în ultimul rând, alimente precum mazărea au un conținut ridicat de proteine (5.2 %).

Negru / Albastru-violet

  • FRUCTE: dudele negre, cireșele negre (amare), strugurii negri, sâmburii de struguri negri, stafide, corcodușe negre, prunele închise la culoare, mure, afine, coacăze, smochine. 
  • LEGUME: vinete, andive, sfeclă, varză roșie, ceapă roșie, salată Lollo, lintea neagră, fasolea neagră. 
  • FITOCHIMICALE (la cele albastru-violet): antocianine care împiedică formarea tumorilor, conduc la îmbunătățirea funcțiilor cognitive, a memoriei și a abilităților motrice, protejează tractul urinar și asigură efectul antiîmbătrânirii.
  • Fructele și legumele de culoare neagră au un conținut ridicat de vitamina C, dar și un colorant polifenolic numit Resveratrol, menționat de specialiști ca cel mai puternic factor natural anti-oxidant cunoscut, anti-cancer, anti-îmbătrânire, anti-imflamator (opiniile sunt, totuși, împărţite…).

Andrei Roșu, sportiv de anduranță, blogger, scriitor și vorbitor inspirațional, organizator de evenimente caritabile și sportive, susținător de proiecte sociale, donator benevol de sânge