Se încarcă lista de magazine

Se încarcă...
Nu e magazinul corect? Alege altul!
Modifică
Oferte afișate pentru

Ultimul magazin selectat

„Mi s-a pus un nod în stomac și am simțit că mi se taie picioarele”. Știi despre ce vorbesc? Este acea senzație care te cuprinde atunci când afli o veste neplăcută și neașteptată. Ce simți în momentul acela? Surpriză? Tristețe? Panică? Ce faci cu ce ai simțit?

https://media.kaufland.com/images/PPIM/AP_Content_150/rum/72/52/Asset_2827252.jpg

Corpul nostru ne vorbește – a fost proiectat să o facă – despre ceea ce simțim. Din nefericire, cei mai mulți facem parte dintr-o generație care a fost educată să nu asculte aceste mesaje. Le ignorăm sau le suprimăm, pentru a rămâne raționali și a lua decizii „calculate”. O astfel de reacție poate părea constructivă pe moment, însă pe termen lung ignorarea acestor semnale și a emoțiilor care le produc poate avea efecte negative asupra sănătății. Acumularea treptată a emoțiilor negative poate conduce la manifestări fizice neplăcute, chiar periculoase: manifestări pe piele, creșterea tensiunii arteriale sau chiar creșterea riscului manifestării unor boli de inimă.

Recunoașterea manifestărilor emoțiilor în corp implică pentru mulți dintre noi parcurgerea unui prim pas: acceptarea importanței acestor mesaje. Este ca în cazul conversațiilor de la o petrecere: putem decide cărui grup ne alăturăm să ascultăm discuția, în funcție de cât de important ni se pare subiectul pentru noi. În același mod, putem decide să ne ascultăm corpul: ne spunem că mesajele lui sunt importante și merită atenția noastră. Simți că ți se strânge stomacul și te concentrezi pe respectiva senzație, atunci o conștientizezi și o analizezi curios.

https://media.kaufland.com/images/PPIM/AP_Content_150/rum/72/50/Asset_2827250.jpg

O dată ce nu-ți mai ignori senzațiile, vei descoperi că, și în acest caz, se păstrează diferența dintre a asculta și a înțelege. A asculta presupune a lăsa mesajul să ajungă la tine, a înțelege implică a știi ce înseamnă acel mesaj. La început vei avea aceeași senzație ca atunci când te uiți la un film într-o limbă pe care nu o cunoști. Asculți conversația, dar nu înțelegi mare lucru din ea. Treptat, însă, pe măsură ce înveți limbajul semnalelor corpului tău, vei putea să-ți traduci ceea ce îți comunică și să înțelegi.

Cum înveți limbajul pentru a traduce semnalele corpului tău? Este nevoie să faci treptat legături dintre senzația din corp, emoția simțită, interpretare și stimul. Respectiv, simți că ți s-a strâns stomacul, atunci te întrebi ce simți în acel moment. Ajungi la concluzia că simți panică. Faci apoi un pas în spate și te întrebi ce s-a întâmplat de ai ajuns să ai respectiva emoție. Ajungi la concluzia că ai avut acea senzație în momentul în care ai aflat, de exemplu, că ți-ai inundat vecinii. Te întrebi apoi ce din vestea că ți-ai inundat vecinii ți-a produs panică și ajungi la concluzia că te temi de costuri și de scandalul care va ieși, lucru normal având în vedere experiența ta cu respectivii oameni. Ți-ai înțeles astfel reacția emoțională prezentă (și o poți gestiona), dar ai făcut și legătura dintre senzația din corp și emoție. Ulterior, poți urmări respectiva senzație și în alte situații și să vezi ce emoție ți-a produs-o. Vei reuși astfel, treptat, să asociezi emoții multor senzații din corp. În timp, reacțiile din corp vor deveni indicii ale emoțiilor tale pe care le vei putea recunoaște și înțelege mai bine.

Cel mai probabil, în zilele aglomerate nu vei putea face prea multe astfel de exerciții. În acest caz, recomandarea este ca, măcar la finalul zilei, să descoperi tensiunile din corp, să le analizezi și să le reduci. Gândește-te la corpul tău ca la o cutie de scrisori: nu-i deloc plăcut când se strâng prea multe documente în spatele ușii, iar dacă nu deschizi cutia să o golești, hârtiile vor da pe afară și cutia se va bloca.

Un exercițiu de tip „body scan” (scanare a corpului) te ajută să „golești cutia” măcar seara. Un astfel de exercițiu durează minimum 20 de minute și presupune concentrarea pe anumite părți ale corpului și relaxarea lor. Există diferite versiuni de „body scan” pe internet. Varianta simplă presupune a porni de la creștetul capului și a merge apoi către ochi, urechi, mușchii feței, gât, umeri brațe, spate, torace, abdomen, coapse, gambe și, la final, tălpi. În cazul fiecărei zone, te poți concentra asupra ei câteva secunde pentru a vedea dacă există acolo tensiuni, iar apoi a-ți imagina că devine grea ca o pătură abandonată la pământ, reușind astfel să o relaxezi.

Practicarea acestui exercițiu înainte de culcare, te ajută să te eliberezi de încărcătura emoțională și agitația zilei care tocmai s-a încheiat. Exercițiul poate fi util și pentru a adormi mai ușor și a avea un somn mai odihnitor.

A doua zi, având „cutia poștală curată”, vei fi pregătit pentru noi mesaje și o conversație echilibrată cu propriul corp. În timp, vei constata o reducere a anxietății și o creștere a puterii de concentrare, dar și o îmbunătățire a relației cu sine și cu cei din jur.

Stai aproape pentru următoarele articole. Săptămânal vom avea de făcut împreună noi pași către o gândire deplină.