Se încarcă lista de magazine

Se încarcă...
Nu e magazinul corect? Alege altul!
Modifică
Oferte afișate pentru

Ultimul magazin selectat

Am crescut și am fost educați într-o lume în care manifestarea emoțiilor era considerată o slăbiciune, iar discuțiile despre ceea ce simțeam un tabu. Mulți dintre noi refuză să recunoască chiar și față de sine că simt o emoție puternică atunci când o simt. Sfatul părintesc „hai, nu mai plânge” și zicala copilărească „după râs vine plâns” au fost pentru mulți dintre noi punctul de pornire. Ne-am spus atunci că avem nevoie de niște strategii personale de gestionare a emoțiilor care să ne transforme în persoane „puternice” sau măcar să ne ajute să salvăm aparențele.

https://media.kaufland.com/images/PPIM/AP_Content_150/rum/43/02/Asset_2884302.jpg

Cercetătoarea și autoarea de succes Brene Brown a făcut un inventar al celor mai frecvente strategii eronate de gestionare a emoțiilor. A identificat șase abordări. Îți propunem să parcurgi cele șase strategii pe care le descriem mai jos și să încerci să recunoști cazurile în care te regăsești.

  1. Candelabrul constă în a ține ascunse toate emoțiile până în momentul în care izbucnești brusc ca urmare a unui comentariu minor sau a unei situații neînsemnate.
  2. Aruncarea mingii fierbinți este strategia conform căreia, pentru că ego-ul nu te lasă să-ți accepți vulnerabilitatea, îți transformi emoțiile în aruncarea vinei, furie sau evitare.
  3. Amorțirea se referă la efortul de a îmblânzi lucrurile, de a le reduce intensitatea prin refugierea în dependențe (filme, alcool, dulciuri etc.). Reducerea intensității emoțiilor negative este însoțită și de o reducere automată a intensității celor pozitive, ajungând într-un final să nu mai simți nimic.
  4. Acumularea constă în strângerea treptată a unor emoții inconfortabile, până când corpul refuză să coopereze și apar probleme de sănătate.
  5. Blocajul descrie situația în care rămâi fixat într-o emoție. Nu poți depăși momentul, dar nici nu poți reveni la situația dinainte și refuzi să vorbești despre ceea ce simți.
  6. Umbridge este strategia de a pune alături solicitudinea și blândețea cu un comportament de cruzime. Atunci când negi partea rea a lucrurilor, sfârșești prin a o simți. Te porți ireal de frumos cu oamenii pentru ca apoi să-i rănești brusc și puternic. Nu stabilești limite și nu-ți asumi emoțiile.

Folosirea acestor strategii poate fi potrivită pe termen foarte scurt atunci când situația este extrem de dificil de dus pentru a putea fi funcțional până rezolvi situația. Pe de altă parte, după ce trece momentul de tensiune maximă este nevoie să accepți și să procesezi emoțiile, să le integrezi pentru a putea merge mai departe.

Faptul că te-ai regăsit într-una dintre variantele de mai sus poate fi un semn de alarmă că este nevoie să-ți dezvolți un sistem de gestionare și exprimare constructivă a emoțiilor.

Te invităm să urmărești în continuare această rubrică pentru sugestii referitoare la cum poți lucra cu emoțiile tale.